Wat is een online magazine?

In Blog

De term online magazine wordt te pas en te onpas gebruikt. Door bloggers die hun verzameling berichten een online magazine noemen. Door uitgevers die hun printuitgave tot online magazine bombarderen zodra ze het als pdf op de website zetten. Geen wonder dat mijn mededeling ‘Ik maak online magazines’ op verjaardagen soms verwarrende blikken oplevert. Want wát maken we dan precies?

Digitaal cadeautje

Als ik tijdens de borrel een voorbeeldmagazine laat zien, is het verschil snel duidelijk. Een online magazine, zoals wij ze maken, kent namelijk beleving en interactie. En elke pagina wordt op maat vormgegeven, passend bij de inhoud. Denk aan een digitale publicatie met animaties, fullscreenvideo’s, geluid, 360graden-beeld en interacties. Een visuele ervaring van interessante, dynamische content, mooie vormgeving en inspiratie. Je wil je lezer verrassen, met een digitaal cadeautje.

Navigatie

In tegenstelling tot een website heeft een online magazine een begin- en eindpunt met een duidelijke (vaak thematische) focus. De lineaire navigatie begeleid je handig door de pagina’s. Op een blog of website is het eindpunt onbepaald en ligt afleiding op de loer. En een online pdf-bestandje mist belevingsmogelijkheden, het zijn vaak lappen tekst en laten we het maar niet hebben over het lezen van zo’n pdf op je smartphone… #navigatiefrustratie

Pluspunten

De toepassingen van zo’n online magazine zijn trouwens heel divers. Onze ‘tool’ is perfect voor een online magazine, personeelsblad, jaarverslag, webshop, whitepaper, e-book, onepager, bedrijfsbrochure, eventmagazine en ga maar door. De toepassingen zijn eindeloos. En of je de publicatie nu op je smartphone, tablet, laptop of computer leest… alles (tekst, beeld, design en de interactie) past zich automatisch aan. Prettig lezen op elk apparaat. Daarnaast kun je het magazine, of een bepaalde pagina, ook nog ‘ns eenvoudig delen op social of in je nieuwsbrief. Als we het dan toch over de pluspunten hebben, ook Google indexeert je publicatie en alles is meetbaar. Je kunt precies zien welke pagina’s goed gelezen worden.

Digitalisering

Zo’n online magazine is een relatief nieuw communicatiemiddel. Het sluit goed aan op de digitaliserende samenleving. Hoe wij magazines – en trouwens ook andere content – lezen verandert, al helemaal bij de nieuwe (Y&Z, altijd online) generatie. Uit recent onderzoek blijkt ook dat bij die jongere doelgroepen de smartphone favoriet is voor het lezen van magazines. De interactiviteit bij online magazines zorgt voor een betere beleving waardoor je merk, bedrijf of product beter blijft ‘hangen’. En dat is juist het doel. Durf jij het aan, zo’n digitale publicatie? Claudia en ik denken graag mee!

-Lonneke

Recommended Posts